İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞINA
EDİRNE
İDARENİN SAVUNMASI ALINMAKSIZIN YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEPLİDİR.
DURUŞMA TALEPLİDİR.
BİLİRKİŞİ İNCELEME TALEPLİDİR.
KEŞİF TALEPLİDİR.
DAVACI :
ADRES :
VEKİLİ : AV. BÜŞRA YİĞİT
ADRES : Yukarı Zaferiye Mahallesi/Şube Sk./No :7 / D:8 Keşan/EDİRNE
DAVALI : EDİRNE İL ÖZEL İDARESİ
ADRES : Kocasinan Mahallesi Prof. Dr. Süheyl Ünver Cad. No:2/EDİRNE
DAVA KONUSU : Davalı Edirne İl Özel İdaresi tarafından davacıya ...... tarihinde tebliğ edilen Edirne İl Encümeninin ....... Tarihli .... sayılı idari işleminin iptali talebimizi içeren, yürütmenin durdurulması talepli , ayrıca keşif, duruşma ve bilirkişi inceleme talepli İPTAL DAVASI dilekçemizdir.
İŞLEM : Edirne İl Encümeni, ..... tarihinde .... Sayılı kararla davacı müvekkilimiz aleyhine "Edirne İli, Keşan İlçesi, Mecidiye Köyü, .... ,.... Parselde kayıtlı taşınmazda 3194 Sayılı İmar Kanununun 32. Maddesine muhalefet" gerekçesiyle taşınmaz içerisinde bulunduğu tespit edilen yapının yıkılması ve idari para cezası uygulanması kararı verilmiştir. Tebliğden itibaren süresi içerisinde iptal talebinde bulunuyoruz.
TEBLİĞ TARİHİ : .....
AÇIKLAMALAR :
OLAYIN ÖZETİ :
Müvekkilimize .... tarihinde İl Özel İdaresi İmar ve Kentsel İyileştirme Müdürlüğü tarafından .... sayılı tebliğ ile söz konusu iptal davasına konu idari işlem tebliğ edilmiştir.
Müvekkilimiz tarafından idari işleme karşılık kanuni zorunluluk bulunmadığından idareye başvuru yapılmamıştır.
EHLİYET ve MENFAATİMİZE İLİŞKİN BEYANLARIMIZ:
- Davacının fiil/ dava ehliyeti tam olup geçerli yetkiyle tarafımız vekil olarak atanmıştır.
- Edirne İl Encümeninin vermiş olduğu idari para cezası ve yıkım kararı uygulanacak olursa, geri dönüşü zor veya imkansız bir maddi /manevi zarara yol açılacağı aşikar olduğundan ve davacı müvekkilimizin tarlası üzerindeki yapı ile birlikte tarlası da zarar göreceğinden işbu davayı açmakta kişisel, meşru ve aktuel menfaatimiz olduğu açıktır.
SÖZ KONUSU İDARİ İŞLEMİN İPTAL İSTEMİ HAKKINDA BEYANLARIMIZ:
USULE İLİŞKİN İTİRAZLARIMIZ:
Dava dilekçemizin ekinde bir örneğini sunduğumuz üzere, davalı idare tarafından tesis edilen idari işlem müvekkilimizin tarla vasıflı mülkünde bulunan ve kaçak yapı olduğu tespit edildiği idare tarafından iddia edilen konutun yıkılması ve bu yapının inşası nedeniyle müvekkilimizin idari para cezasına çarptırılmasıdır. Edirne İl Encümeni tarafından verilen bu karar şekil yönünden açıkça Anayasa'ya ve Türk İdare Hukuku içtihatlarına aykırılık teşkil etmektedir.
İDARİ İŞLEM ŞEKİL, YETKİ, SEBEP, AMAÇ, KONU YÖNÜNDEN TÜRK HUKUKUNA AYKIRIDIR.
Dilekçemiz ekinde de sunduğumuz idari işlem suretinde görüleceği üzere, işlem tutanağının hiçbir yerinde " İTİRAZ İÇİN BAŞVURULACAK MERCİ VE BAŞVURU SÜRESİ" yazmamaktadır. Türk İdare hukukunda kamu idarelerinin, tesis ettikleri her bir idari işlemde vatandaşa bildiri yaparken, itiraz merciini ve itiraz süresini bildirmeleri Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ile zorunlu kılınmış olup, işbu eksiklik ve hukuka aykırılığın vatandaş aleyhine sonuç doğuramayacağını bildirir, aslında müvekkilimize tebliğ edilmiş bulunan ve davasını açtığımız idari işlemle ilgili olarak hukuken işlemiş sürenin de olamayacağı, hatta bu işlemin yok hükmünde olduğu, ancak idari işlemlerin iptal-durdurma kararları alınmadıklarında idare tarafından uygulanma riski olduğundan, işbu davayı açmış bulunuyoruz. Bu nedenle, idari işlem hakkında acilen yürütmenin durdurulması kararı verilmesini, idari işlemin şekil yönünden hukuka aykırılığının Başkanlığınız tarafından da tespit edilmesini, bu doğrultuda hüküm ile birlikte idari işlemin iptali kararının verilmesini talep etmemiz gereği hasıl olmuştur.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası md.40 "
Temel hak ve hürriyetlerin korunması
Anayasa ile tanınmış hak ve hürriyetleri ihlal edilen herkes, yetkili makama geciktirilmeden başvurma imkanının sağlanmasını isteme hakkına sahiptir.
(Ek fıkra: 3/10/2001-4709/16 md.) Devlet, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır.
Kişinin, Resmî görevliler tarafından vaki haksız işlemler sonucu uğradığı zarar da, kanuna göre, Devletçe tazmin edilir. Devletin sorumlu olan ilgili görevliye rücu hakkı saklıdır."
İlgili idari işlemde geçen "idari para cezası"nın miktarı da belirtilmemiştir. Bu bakımdan vatandaşa ne kadar bir miktarda idari para cezasına hükmedildiğinin de bildirilmemesi işlemin bir diğer hukuken sakat yanıdır.
2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunununa göre idarî işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal edilenler iptal davası açabilirler. Açıklamalarımız doğrultusunda menfaatimiz olduğunu, idari işlemde şekil, yetki,sebep, konu,amaç yönünden hukuka aykırılık bulunduğunu, müvekkilimize başvurabileceği kanun yollarının, süresinin veya itiraz merciilerinin bildirilmemesinin idari işlemi hukuka aykırı hale getirdiğini bildiririz.
İDARİ İŞLEMİN ESASINA İLİŞKİN İTİRAZLARIMIZ :
3194 Sayılı İmar Kanunu gereğince " Madde 32 – Bu Kanun hükümlerine göre; ruhsat alınmadan yapıya başlandığı veya ruhsat ve eklerine veya ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılarda projelerine ve ilgili mevzuatına aykırı yapı yapıldığı ilgili idarece tespiti, fenni mesulce (...)[35] tespiti ve ihbarı veya herhangi bir şekilde bu duruma muttali olunması üzerine, belediye veya valiliklerce o andaki inşaat durumu tespit edilir. Yapı mühürlenerek inşaat derhal durdurulur. (Ek cümleler:14/2/2020-7221/10 md.) Yapının imar mevzuatına aykırı olduğuna dair bilgi, tapu kayıtlarının beyanlar hanesine kaydedilmek üzere ilgili idaresince tapu dairesine en geç yedi gün içinde yazılı olarak bildirilir. Aykırılığın giderildiğine dair ilgili idaresince tapu dairesine bildirim yapılmadan beyanlar hanesindeki kayıt kaldırılamaz." hükmünü amirdir.
Tebliğ edilen idari işlemde görüldüğü üzere Edirne İl Encümeni yıkım ve para cezası kararını .... tarihinde vermiş olup, mühürleme işlemini daha önceki tarih olan .... tarihinde yapmıştır. Yukarıdaki maddeden anlaşıldığı üzere, davalı idarenin mühürleme işlemini 7 gün içinde Tapu Kayıtlarının Beyanlar hanesine bildirmesi gerekirken, bu bildiri yapılmamıştır. Davacı müvekkilimiz ise ilgili tapu kayıtlarına güvenerek, tarla üzerinde herhangi bir şerh ya da menfaatine olumsuz olabilecek bir bildiri görmediğinden tapuyu ekte örneğini sunduğumuz halinde görüleceği üzere .... tarihinde satın almıştır. İlgili idarenin ilgili tapu dairesine bildirisi olsa müvekkilimizin de ilgili karardan haberi olacağı aşikardır. Devletin tuttuğu kayıtlara güvenerek taşınmaz satın alan müvekkilimizin kazanılmış hakkı korunmalıdır. Nitekim, müvekkilimizin idari işleme konu edildiği gibi idari para cezasından mesul olması yahut yapının yıkımına maruz kalacak olması hukuka aykırı olacaktır. Türk İdare Hukuku idarelerin, kendi hatalarından kaynaklı olarak vatandaşların hak kayıplarını önleyici hükümler içermektedir. Danıştay İçtihatlarının da bu yönde olduğu aşikardır.
Ayrıca müvekkilimiz adına kurulan idari işlemde "tarafınızca yapılan konut" ifadesi geçmekte ise de müvekkilimiz bu yapının yapılması ve hatta mühürlenmesinin üzerinden neredeyse 1 yıl geçtikten sonra edindiğinden para cezasından muaf olup, hiçbir kötüniyeti olmadığından idari para cezasına ancak yapıyı yapan katlanabilecek olup, yapının mühürlenme tarihindeki malik ilgili para cezasından sorumludur. Nitekim, o tarihteki malik idarece tespit edilip ilgili cezanın eski malikten talep edilmesi gerekir. Suçlarda ve cezalarda şahsilik ilkesi Türk İdare Hukukunda da aynen geçerlidir.
TAŞINMAZ ÜZERİNDE BULUNAN YAPI HAKKINDA:
Taşınmaz üzerinde bulunan yapının konut olduğu gerekçesiyle yıkım kararı verildiği belirtilmiştir. Ancak ilgili yapı konut olarak kullanmaya müsait olmayıp yere sabit bir zemini bile olmayıp, temeli olmayan ve yerle bağlantısı yapılmamış tabiri caizse emaneten toprak üzerinde duran esasen taşınır bir yapıdır. Bu nedenle tahsis edilen idari işlemin konu, amaç ve sebep yönünden de hukuka aykırı olduğunu belirtmek isteriz.
YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEBİMİZ: Mezkur davamıza konu idari işlemde, davacı müvekkilimiz tarafından yıkım işlemi gerçekleştirilmediği takdirde 16/04/2025 tarihinde idarece yıkım yapılacağı bildirildiğinden; 2577 Sayılı İYUK md. 27 gereğince idari işlemde bildirilen idari para cezasının (her ne kadar geçerli bir ceza olmasa da) durdurulması ve (her ne kadar miktar bildirilmese de) faiz işlemesinin önüne geçilmesi; yıkım kararının (her ne kadar geçerli bir yıkım kararı değilse de) idarenin aksiyon almasını ve İl Encümeni kararının kesinleşmesini önlemek ve işlemin hukuka aykırılığı tespit edilecek olursa yıkımdan kaynaklı olarak davacı müvekkilimizi mağdur etmemek adına acilen idarenin savunması alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilmelidir. 16/04/2025 tarihi idarenin yıkım tarihi olarak belirtildiğinden, her ne kadar hukuka aykırı bir işlem tesis edilmiş olsa da idarenin verdiği kararlar aksi ispat oluncaya kadar geçerli sayıldığından aksini ispat edebilmemiz için tarafımıza süre gerektiğinden acilen İDARENİN SAVUNMASI ALINMAKSIZIN yürütmenin durdurulması kararı verilmelidir. Müvekkilimiz için güncel, kişisel (mülkiyet hakkı) ve meşru bir menfaat olduğu izahtan varestedir.
DURUŞMA TALEBİMİZ : İşbu davaya yönelik olarak davanın selameti ve beyanlarımız ile delillerin daha etkili olarak değerlendirilebilmesi için duruşma talebimizin kabulünü talep ederiz.
DELİLLERİMİZ : İlgili tapuya ait uydu görüntüleri (celbini talep ederiz), İlgili tapu kayıtları (celbini talep ederiz), Taşınmaza ait güncel fotoğraflar (ektedir), yemin, bilirkişi, keşif, tanık VESAİR DELİLLER.
NEDENLER : İYUK, TC. ANAYASASI, İMAR KANUNU VE İMAR YÖNETMELİĞİ vesair mevzuat.
TALEP VE SONUÇ :
Yukarıda açıkladığımız nedenler doğrultusunda;
Hiçbir şekilde işleme dair sürenin başladığı yahut işlemin geçerli olduğunu kabulümüz anlamına gelmemek ve bütün fazlaya ilişkin haklarımızı saklı tutmamız kaydıyla;
1. Davalı idare olan EDİRNE İL ÖZEL İDARESİ tarafından tesis edilen... Ve ... sayılı idari para cezasını ve yıkım kararını içeren işlemin iptaline,
2. Davalı idareye karşı açılan bu davada, gecikmesi durumunda telafisi imkânsız zararlar doğacağından, İYUK’un 27. maddesi uyarınca davalı idarenin savunması beklenmeksizin; Başkanlığınız aksi kanaatte ise savunma süresinin kısaltılarak acilen yürütmenin durdurulmasına,
3. İşbu davanın duruşmalı olarak görülmesine ve keşif ile bilirkişi delillerimizin kullanılmasına karar verilmesine,
4. Yargılama giderleri ve vekâlet ücretinin davalı idare üzerinde bırakılmasına karar verilmesini arz ve talep ederiz. 10/04/2024
DAVACI VEKİLİ
AVUKAT BÜŞRA YİĞİT
EKLER: 1. Tapu Sureti (aslının celbini talep ederiz.)
2. İptali İstenen İdari İşlemin Sureti
3. Taşınmazın güncel fotoğrafları.
4. Vekâletname Sureti


